Martin AUGUSTÍN

Martin AUGUSTÍN (1968, Bratislava). Uznávaný slovenský výtvarný umelec, ktorý sa venuje maľbe, grafike, kresbe a knižnej ilustrácii. V roku 1995 absolvoval vplyvnú Vysokú školu umělecko-průmyslovú v Prahe. Ešte v priebehu vysokoškolského štúdia absolvoval stáž na Vysokej škole tvarovania vo švajčiarskom Luzerne a v roku 1995 získal svoje prvé veľké medzinárodné uznanie – špeciálnu cenu na Bienále ilustrácií v Teheráne za ilustrácie ku knihe Pavla Šruta Mačací kráľ.

Jeho umelecká reputácia v zahraničí bola počas uplynulých rokov podporená viacerými účasťami na kolektívnych a individuálnych výstavách v dôležitých centrách výtvarného umenia (Praha, Viedeň, Antverpy, Haag, Paríž, Mexico City, New York). Jeho dielo sa nachádza v majetku prestížnych galerijných inštitúcií, ale aj v súkromných zbierkach, pričom jeho obraz vlastní aj známa spisovateľka a bojovníčka za ľudské práva pochádzajúca zo Somálska Waris Dirie, autorka svetového bestselleru knihy Púštny kvet, či kanadská spisovateľka Joy Fieldingová, generálny riaditeľ Tour de France, Christian Prudhomme. V roku 2014 prevzal sklenenú plastiku Martina Augustína od vydavateľstva Ikar Dan Brown, autor bestselleru Anjeli a démoni.

Do povedomia širokej verejnosti sa Martin Augustín zapísal aj spoluprácou so skvelým slovenským básnikom a textárom Kamilom Peterajom. Za ilustrácie a grafickú úpravu knihy básní Kamila Peteraja s názvom Toto je moja reč získal v roku 2009 Cenu Ministerstva kultúry SR v súťaži Najkrajšia kniha Slovenska. V roku 2012 bola do literárneho života uvedená jedinečná kniha autorského tandemu Kamil Peteraj – Martin Augustín s názvom Obrazy, texty, sentencie a v roku 2013 vyšla ich spoločná kniha básní, Bosá v priesvitných šatách. V bratislavskej Rivers Gallery vystavoval s Andrejom Augustínom a s legendárnym maliarom Pablom Picassom. Aktívne sa pohybuje aj v spoločenskom živote. Je spoluzakladateľom nadácie Detská nádej, ktorá pomáha pacientom s detským onkologickým ochorením. Založil občianske združenie Les petites Femmes, ktoré podporuje umenie a umelecké aktivity.

PhDr. Ľudovít Petránsky ml.

Martin AugustinMartin Augustin

Žijeme v zvláštnom svete zrelativizovaných hodnôt – etických a, samozrejme, aj estetických. A povedzme to ešte razantnejšie: dnešný svet umenia pripomína obrovský a neprehľadný jarmok – exhibicionisti, kastovníci, šamani, mágovia, klauni, predavači svojho polotalentu, všetci tí, čo sa vyznajú v tomto obrovskom humbuku, za ktorým sú mefistotelské zmluvy s diablom, teda peniaze, si vedia ľahko, i keď len dočasne, získať publikum, ktoré má televíziami a inými médiami vyprané už nielen mozgy, ale aj elementárny cit, ktorým rozoznávame kvalitu od braku. Je vždy úžasné, ak sa v tejto brakománii, v tieni hlasného bubnovania, záľahy informácií, objaví umelec, ktorý akoby naozaj bol z iného sveta, v ktorom ešte vládne akási elementárna poctivosť, minucióznosť, skutočné majstrovstvo fungujúce v režime nadčasovosti a čo je dôležité – ide o majstrovstvo, ktorésa nepredvádza, neexhibuje, nevrtí ako striptízovaná tanečnica okolo tyče, ani na vás nevyplazuje jedovatý jazyk nonkomformizmu. Je tam prítomné len tak, akoby mimochodom, diskrétne. Priznám sa, pre mňa je takýmto objavom, hodným zamyslenia Martin Augustín.

Jeho obrazy ma fascinujú práve tým, že „netlačí na pílu“, nemaľuje agresívne, či na efekt, nemanifestuje rozličné sofistikované idey, ktoré tak radi rozoberajú kritici vo svojich barokizujúcich štúdiách – on maľuje preto, aby nám sprostredkoval čistý pocit krásy, alebo ak to chcete naopak – pocit čistej krásy. Pri jeho obrazoch som žasol. Očarili ma. Akoby ma zrazu očistili od nánosu negativizmu, ktorý denno-denne na seba naberáme – lebo Martin Augustín maľuje očistne, povedal by som skoro až katarzne: žiadne znásilňovanie tém, krikľavosť, predstieranie, nadbiehanie lacným symbolom tejto doby, naopak – vládne tu až hojivá jemnosť, decentnosť, vzdušnosť. V jeho obrazoch vnímam akýsi čínsky jemnocit, kombinovaný zľahka so secesiou, ducha jeho matky, tiež vynikajúcej umelkyne, ale aj istý konzervativizmus, čosi, čo ide pomimo všelijakých trendov a módnych vĺn. Zjednodušene by som povedal: má to skvele uložené – v hlave, v srdci, aj ruke. A má čo povedať. Obraz, či obrazy Martina Augustína sú dielami čistoty a dokonalej estetiky. Treba si ich dať teda na čistú bielu stenu a dívať sa. Lebo ide o diela, ktoré nekričia, neútočia, neoslovujú vás svojou sebastrednosťou, ale šepkajú niečo z tých večných právd života, ktoré si často neuvedomujeme.

Kamil Peteraj